2024-04-28

2024-05-11

Lantbruksmuseet

NÄR ÄR DET ÖPPET?

Onsdagar och söndagar april - oktober är museet öppet kl 13-16, dessutom öppet helgdagar under påsken, 1 maj, Kristi himmelsfärds dag och pingst. Övriga tider öppet för guidade grupper efter överenskommelse.

VAD KOSTAR DET?

Fri entre.
Grupper kan mot avgift få visning under hela året

HUR HITTAR MAN HIT?
Elevenborgsvägen 3, Alnarp

Alfred Arwidius skissförslag till lantbruksmuseum från 1914

VAD VISAS?
Här visas lantbrukets utveckling under mer än två hundra år med hjälp av föremål, bilder, filmer och föremålsdatabas. Det rör sig om kraftkällor, jordbearbetning, sådd och skörd, såväl som husdjursskötsel och självhushållets arbeten.

HUR KOM MUSEET TILL? Innan Baltiska utställningen öppnades i Malmö 1914, hölls ett jubileumslantbruksmöte här. Anledningen var att de skånska hushållningssällskapen firade 100-årsjubileum det året. Här fanns en historisk paviljong med 1700- och 1800-talsföremål, som även visades under Baltiska utställningen.

Efter utställningen donerades de flesta föremålen till Alnarp. Paviljongen revs och det mesta av materialet återanvändes i en ny museibyggnad på Alnarp. Arkitekt var Alfred Arwidius, som också ritat paviljongen. Museet stod färdigt 1916.

Före renoveringen var lokomobilen i stort sett bara en ångpanna på hjul

.

Lokomobilen Munktell H8 nr 1862 från 1899 återskapades till originalskick av smederna Bernt Åkesson, Bernhard Johansson och Bertil Pålsson (fr. v. på bilden). Med 1000 timmars arbete per man och stor yrkesskicklighet slutfördes renoveringen 1989. Lokomobilen kunde nu driva tröskverk och stenkross.

Iveltraktorn plöjer på Alnarp 1905. Den är ett av de sju bevarade exemplaren av en av världens äldsta traktorer med förbränningsmotor. De övriga finns i England, Zimbabwe och Australien. Namnet Ivel härrör från Ivelån, som rinner genom Biggleswade norr om London, där traktorn tillverkats samma år. Den importeras av A Paulsson & Co i Eslöv

1911 får traktorn motorfel vid en provkörning inför en uppvisning nära Örebro. Den repareras och utbjuds på nytt till försäljning, men förblir osåld. På 1970-talet renoveras den och efter år av stillestånd startar den på nytt 2005. Två år senare plöjer den på Alnarp.
Jordbearbetning i modellskala. I förgrunden harvning med träharv och två hästar. I bakgrunden plöjning med två hästar och två oxar. Träplogen är försedd med två hjul, järnbill och järnrist. I museet visas äldre plogar och harvar i full skala.

Axelvoldströskan
. Sveriges första skördetröska i arbete på Axelvold 1928, dit den importerats från USA samma år. Den var i bruk till 1958 och donerades året därpå till museet.

Bethackning. Denna och andra då aktuella bilder visades på Baltiska utställningen 1914.

Maskinmjölkning. En tidig mjölkningsmaskin, som arbetar enligt tryckprincipen, Crees Lactator från 1881, som köptes in av Gustaf de Lavals experimentverkstad.

Bilden till höger visar Manus III mjölkningsmaskin från 1913.

Osttillverkning. En ostform från 1837 och en ostpress

Webmaster:jan.larsson@slu.se